Search for content, post, videos

Kako se pripremiti za trčanje i rekreaciju?

Svaki vid rekreacije, pa i trčanje zahteva kvalitetnu pripremu, bez koje je gotovo nemoguće stvoriti dnevnu rutinu, ali i ostati bezbedan na trim stazi. U ovom tekstu želimo da vam pomognemo da se dobro pripremite za trčanje, bez potrebe da dalje pretražujete internet na tu temu.

Volja i mentalna snaga

Mnogi kažu da trčanje važi za jedan od najdosadnijih sportova. To naravno nije tačno, jer kada trčanju pristupite na pravi način, ono postaje veoma uzbudljivo i tera vas da mu se iznova i iznova vraćate. Međutim, ipak se podrazumeva da će vam za to biti potrebno puno volje i mentalne snage.

Svaki trkač zna da je prvi preduslov za izlazak na trim stazu u stvari psihička priprema, tj. spremnost na izdržljiv i dug trening. Morate biti svesni toga da će treninzi biti fizički zahtevni, a vrlo je verovatno da ćete na momente poželeti i da odustanete. Upravo zbog toga je bitno da na samom startu raskrstite sa samim sobom – vi želite da izdržite bez obzira na okolnosti.

Napravite takmičenje sa samim sobom. Potreban vam je konkretan plan treninga, ali i eventualne nagradice, jer će vam fizički napor mnogo lakše pasti ako znate da vas na kraju treninga, ili određenog dostignuća čeka nekakva nagrada. To može biti bilo šta, vi najbolje znate šta volite, pa to i pripremite.

Što duže budete istrajavali u trčanju, ono će vam predstavljati sve manje opterećenje. Vaša mentalna snaga će vremenom postati jača, jer će biti oslonjena na rezultate i iskustvo koje budete sticali iz dana u dan.

Oprema za trčanje

Kada je reč o opremi za trčanje, tu nema previše nepoznanica, mada postoje neke stvari koje mogu da vam olakšaju rekreaciju i učine je zabavnijom.

Prva i osnovna stvar jeste da imate kvalitetne patike za trčanje, kao i sportsku odeću te namene. Tu mnogi novi trkači greše, jer nemaju odmah para za kvalitetne patike, pa obuvaju nešto što im je pri ruci, ali što nije do kraja adekvatno i što može da napravi ozbiljne probleme. Prvo što može da se desi jeste da vam patike naprave žuljeve na nogama, ili da nabijete prste ili nokte. O povredama članaka i nogu ne treba ni da pričamo, jer je to možda i najgori ishod koji će se pre ili kasnije sigurno desiti ako ne koristite adekvatnu opremu za trčanje. Moguće je i da ćete u početku imati česte upale mišića, pa vas savetujemo da potražite prirodni lek za bolove u mišićima, jer upotreba medikamenata može samo da vam napravi štetu. Kada je reč o samoj odeći, ona treba da bude lagana i da se nosi uz telo, kako bi što više smanjili otpor pri trčanju, ali i da bi omogućili maksimalnu pokretljivost nogu i ruku. Ona takođe ne treba da bude predebela, jer ćete se svakako zagrejati dok budete trčali. Naravno, najbolje je da kupite opremu za trčanje, dakle i patike i odeću. Tačno jeste da ona nije jeftina, ali vam pruža najbolji osećaj, ali i osigurava da rizik od eventualnih povreda svedete na minimum.

Što se tiče dodatne opreme, ona je jednako važna. A tu svakako ubrajamo GPS i fitnes satove i narukvice, mobilne telefone i spremnike za njih, kvalitetne slušalice koje neće spadati sa ušiju dok budete slušali svoju omiljenu muziku u toku trčanja, itd. Sve ovo je važno kod dizanja morala, pa vas savetujemo da investirate u tu dodatnu opremu.

Fizička priprema

Možda je i najbitnija stvar kod pripreme za trčanje u stvari procena vlastitih fizičkih mogućnosti. Jako je bitno da se ne preforsirate, jer tada najlakše dolazi do povreda. Kada krećete sa trčanjem gledajte da to budu kraće relacije, sa čestim pauzama, sve dok ne steknete fizičku kondiciju za ozbiljniji ritam.

Pre nego što uopšte krenete da trčite odradite vežbe istezanja, kako biste pripremili vlastite mišiće na napor koji sledi. Dobra je praksa krenuti sa brzim hodanjem, pa polako prelaziti u lagani trk. Sve treba da bude postepeno. Tek kasnije možete praktikovati povremeni sprint, jer za to mišići moraju biti dobro pripremljeni.

Suština dobre pripreme jeste postepeno dizanje lestvice, jer ne možete previše napredovati bez toga. Nikada ne treba biti potpuno komforan, tj. trčati toliko da se nikada ne zadišete, jer takva rekreacija ne donosi rezultate. Osluškujte svoje telo sve vreme i terajte ga da povremeno pruža svoj maksimum, ali radite to sa velikim oprezom. Nije loša praksa da koristite fitnes narukvicu ili sat, jer ovi gedžeti mogu da vam pomognu u toku samog treninga, pošto mere otkucaje vašeg srca i druge parametre od kojih zavisi vaš trening.

Na fizičku pripremu utiče i način ishrane. Ne možete se podvrgnuti jakim fizičkim aktivnostima ako se adekvatno ne hranite. Potrebno je da vam ishrana bude uravnotežena, bez prevelikih obroka i prekomernih kalorija, uz konzumaciju hrane bogate prirodnim vlaknima. Voće i povrće je uvek dobra opcija, pogotovo ako je neobrađeno, ili ako je zadržalo sva prirodna svojstva nakon termičke obrade.

Odmor i relaksacija

Nakon svakog fizičkog napora je telu potrebno da se oporavi. Veoma je važno da se opustite, a nema boljeg načina nego da se istuširate mlakom vodom. Jedite lagano, bez ikakvog preterivanja, jer ćete u suprotnom poništiti efekat sopstvenog treninga. Dobro je da nakon treninga imate period zdravog sna, jer se tako najbolje obnavljaju mišići, što je preduslov da na sledećem treningu ne dođe do neke povrede.

 

Relaksacija je takođe bitna, jer ona održava moral koji stičete nakon svakog treninga. Radite ono što volite da radite. Slušajte muziku i gledajte filmove. Gledajte da se u tom periodu što više socijalizujete, jer nijedan čovek nije mašina i potrebno mu je da svoje vreme deli sa drugim ljudima. Na kraju krajeva, tako ćete možda doći i do partnera za trčanje, što će vaše treninge dići na jedan potpuno drugi nivo.