Šta je obavezna, a šta poželjna oprema za automobil

0
303

Ima dosta dilema šta sve spada u obaveznu opremu za automobil pa nije na odmet „obnoviti gradivo“ da izbegnete probleme na putu i prilikom kontrola i u situacijama kada vam nešto od obavezne opreme zaista može zatrebati.

Što se tiče poželjne opreme ima dosta toga što nije obavezno, ali često zatreba, kao što je, na primer, dizalica, kablovi za startovanje, rezervne sijalice. A kada je reč o nekim drugim stvarima koje često viđamo u automobilu, kao što su presvlake za sedišta, navlaka za volan, držač za telefon i slično, to prepuštamo vama i vašim sklonostima i navikama.

Ne morate imati ni ratkapne, ali ćemo se time posebno pozabaviti i videti zašto su više nego poželjne.

Obavezna oprema

Ima onih delova obavezne opreme koje po zakonu morate koristiti mnogo češće nego neke druge, kao što je svetloodbojni ili takozvani reflektujući prsluk. Prema propisima, ako ste na kolovozu van automobila morate na sebi imati taj prsluk! A većini vozača uglavnom stoji u gepeku i retko ga obuku.

Obavezan je i sigurnosni trougao uz obavezno postavljanje iza vozila u slučaju da morate da ostavite vozilo na kolovozu iz nekog opravdanog razloga, kao što je u većini slučajeva kvar. Tada treba uključiti sva četiri žmigavca, a na vama mora biti propisani prsluk. Trougao se postavlja na udaljenosti od 10 metara u naselju, a van naselja na udaljenosti ne manjoj od 50 metara.

Komplet prve pomoći takođe je obavezan i mora se držati na dostupnom mestu. Dizalica nije obavezna, ali je poželjna jer kako podići auto ako vam je pukla guma. Ali je obavezna sajla ili uže za vuču vozila.

Zimske gume i lanci za sneg su obavezni od 1. novembra do 1. aprila ako su na putu sneg, led ili poledica. Zimske gume moraju biti na sva četiri točka, a na njima šara gazećeg sloja dubine najmanje četiri milimetra. Lanci su obavezni ako na putu ima snega i leda i to samo kada vozite van grada.

Obavezan je Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi, ali nisu više obavezne rezervne sijalice. Aparat za gašenje požara i kablovi za startovanje takođe nisu obavezni.

Bilo je dilema oko rezervnog točka, ali je izmenama zakona i to razjašnjeno – ne morate imati rezervni točak u automobilu samo ukoliko koristite takozvane run-flat pneumatike ili neko sredstvo za privremenu popravku probušenog pneumatika, kao što je pena u boci s pritiskom i slično.

Kada putujete u inostranstvo propisi oko obavezne opreme su različiti i zato je najbolje da se konkretno obavestite o propisima u zemlji u koju putujete automobilom.

Zašto je dobro imati ratkapne na autu

Ratkapne su poželjne zbog izgleda vašeg automobila, a uz to i korisne zbog svoje zaštitne i praktične funkcije. Montiraju se na čelicne felne pomoću žičanih obruča koji ih fiksiraju čvrsto uz točak.

Auto izgleda lepše i mlađe ako ima kvalitetne ratkapne. Nekako deluje elegantnije i urednije, normalnije reklo bi se. Bez ratkapni uočljiv je baš zbog toga što nema ratkapne i to mu kvari izgled.

Ratkapne su korisne kao zaštita diska točka od prljavštine i vlage. Štite i vijke od štetnih spoljašnjih uticaja i smanjuju mogućnost korozije na njima i drugim delovima točka.

Praktične su jer se lako održavaju pri redovnom čišćenju auta, a lako se i zamene ako se oštete.

Ratkapne obično nose logo proizvođača što doprinosi usklađenom izgledu vozila, jer bolje pristaju uz dizajn karoserije i asociraju na originalnost ostalih delova.

Na luksuznijim modelima, da bi se zadržala originalnost ratkapni, one imaju sigurnosni mehanizam koji otežava njihovu krađu.

Zaštita od krađe

Zaštita ratkapni od krađe najčešće se vrši sigurnosnim vijcima za koje je potreban poseban ključ za njihovo uklanjanje. Ključ ima vlasnik i samo on može skinuti ratkapne. Često su vijsci izrađeni tako da traže odgovarajući alat za skidanje, čime se smanjuje rizik od krađe.

Neki modeli automobila imaju ratkapne sa ugrađenim bravicama koje se mogu zaključati i otključati specijalnim ključem.

Za sigurnost ratkapni često se koriste vezice (zip ties) za pričvršćivanje ratkapni na točak. Korisne su i kod svakodnevne vožnje jer bolje drže ratkapnu i smanjuju mogućnost njenog spadanja. A svakako otežavaju njeno skidanje jer se vezice moraju preseći. Ako vezice imaju metalno jezgro onda su jače i teže za presecanje, samim tim i sigurnije.

Materijal za izradu

Ratkapne se izrađuju od plastike i metala. Obe vrste imaju svoje prednosti, ali i mane. 

Plastika ima prednost jer je lakša za montiranje, jeftinija je, omogućava raznovrsniji dizajn i otporna je na koroziju. Ali su plastične ratkapne manje izdržljive u poređenju sa metalnim, lakše se oštete ili polome.

Metalne ratkapne se izrađuju od čelika ili aluminijuma, izdržljive su i otpornije na udarce i habanje. Deluju čvršće i luksuznije. Ali su obično skuplje od plastičnih i podložne su koroziji.

Za izradu ratkapni koristi se ABS plastika (Acrylonitrile Butadiene Styrene) koja je čvršća i otpornija na udarce u poređenju sa običnom plastikom, fleksibilnija je i manje podložna pucanju pod pritiskom. Skuplja je od obične plastike, ali jeftinija od metala.

ABS plastika je odličan izbor jer nudi dobru kombinaciju čvrstoće, fleksibilnosti i cene. Zbog svojih osobina koristi se za izradu većine plastičnih delova u automobilskoj industriji.

Imajući u vidu estetsku, zaštitnu i praktičnu funkciju ratkapni, nemojte ostaviti svoj automobil bez njih. Osim ako ne koristite specijalne aluminijumske felne koje ne zahtevaju dodatnu zaštitu.