Uniforme su zastupljene u ugostiteljstvu zastupljene od kada postoje i prvi objekti ovakve vrste. U prvim ugostiteljskim objektima, još u 19. veku, radili su uglavnom muškarci, u odelima, budući da se ova vrsta posla smatrala nemoralnom za žene. Žene su uglavnom, u to vreme, radile u neuglednim mestima gde se služio alkohol.
Kratki istorijat ženskih uniformi u ugostiteljstvu
S druge strane, sredinom 19-tog veka, primećeno je da žene, mogu privući veći broj posetilaca, naročito ukoliko su uniformisane u kraće haljine i suknje. Ovo se menja krajem veka, kada se konobarice udružuju i uvode kompletnu uniformu, kakva do tada nije bila poznata u industriji.
Početkom 20. veka, u Americi se pojavljuju i uniforme u formi kostima, naročito u restoranima inostranih kuhinja. Tokom devedesetih godina prošlog veka, takođe su se dešavale inovacije u pogledu uniformi i konobarica na rolušlama, dok je danas, možda i najzastupljenija, uniforma u formi obične pamučne majice sa logoom kompanije.
Tokom godina stilizovanje uniformi u ugostiteljstvu se menjala, ali je oduvek imala funkcionalnu i dekorativnu primenu. Danas su uniforme i za muškarce i za žene u ugostiteljskom poslu sinonim za profesionalnost.
U nastavku teksta saznajte odgovore na pitanja kao što su zbog čega se i danas vlasnici ugostiteljstkih objekata opredeljuju za uniforme, kao i zbog čega prilikom biranja kvalitetne uniforme za konobare, cena ne treba da bude presudni faktor, već neki drugi, važniji kriterijumi.
#1 Zaštita od povreda, fleka i briga o kvalitetu hrane
Kao što smo pomenuli, uniforma ima pre svega, funkcionalnu primenu. Funkcionalnost uniformi se pre svega ogleda u njenoj mogućnosti da zaštiti zaposlene od eventualnih povreda, ali i zaštiti njihovu garderobu od fleka i oštećenja koja su česta posledica rada u ugostiteljskim objektima.
Iz tog razloga su uniforme za konobare i kuvare izrađene od kvalitetnijih materijala koji su otporniji na fleke ili se lakše peru. Iz tog razloga je upravo i kecelja često deo kako kuvarske, tako i konobarske uniforme. Ona štiti garderobu od dolaska u direktan kontakt sa hranom i pićem i štiti garderobu od oštećenja.
Ovo je takođe i zaštitna mera, budući da prilikom prenošenja vrelih napitaka i jela, u slučaju prosipanja, konobar, ali i kuvar mogu zadobiti povrede na radu. Još jedan razlog za uniformu je svakako i briga o higijeni, a naračito u radu u kuhinji.
Zbog toga ćete u svim boljim restoranima videti da kuvari, pored kecelji i uniforme nose i kape, koje štite hranu za vreme pripreme. Kvalitetno izrađene uniforme su pored toga što su funkcionalne, ujedno i isplativije kako za zaposlene tako i poslodavca – iz više razloga.
#2 Pomaže izgradnji brenda i imidža ugostiteljskog objekta
Gotovo je nezamislivo da uđete da uđete u restoran ili kafić danas i da primetite osoblje koje je odeveno u ležernoj garderobi koju nosi i privatno. Naročito restorani i objekti koji pretenduju da se izdvoje na tržištu i izgrade prepoznatljiv brend, moraju da brinu o imidžu svog poslovanja.
Uniforma je upravo jedan od osnovnih elemenata u izgradnji brenda i imidža, a baš kao što nam lični stil neke osobe može reći dosta o njoj – isto je i sa uniformom. Bilo bi čudno da uđete u lokalni kafić ispod vaše zgrade i vidite konobara u smokingu. Ipak, ukoliko ulazite u prefinjeni restoran, ovako nešto može itekako uticati na dobar utisak kod klijenata.
Mnogi restorani brze hrane opredeljuju se za jednostavne majice sa logom firme i istovetne kapice, po kojima su izgradili svoj prepoznatljiv imidž – jednostavno, dostupno i pristupačno, baš kakva je i ponuda restorana, u skladu sa tim osmišljava se i uniforma za osoblje, koje je najvažniji deo identiteta jednog poslovanja.
Brojna istraživanja pokazuju zabeleženo pozitivnije korisničko iskustvo klijenata u ugostiteljskim objektima gde je osoblje uniformisano, negoli u lokalima gde to nije slučaj. Razlog za ovo je vrlo verovatno već izgrađena navika ali i – praktičnost.
#3 Gradi timski duh u kolektivu i poboljšava iskustvo korisnika
Uniforma vam omogućava da lako raspoznate osoblje, te znate kome treba da se obratite u slučaju da vam je potrebna pomoć. Dovoljno je samo zamisliti ulazak u bolnicu ili policiju gde su svi univerzalno obučeni. Uniforma ima značajnu praktičnu ulogu i zbog toga ne treba da čudi što poboljšava iskustvo korisnika usluga.
Na kraju, ali ne i najmanje bitno jeste – uniforma gradi osećaj pripadnosti i jača timski duh. Baš kao kada jednu naciju ujedine boje zajedničkog dresa, za vreme radnog vremena uniforma čini sličnu stvar – kolektiv bolje komunicira i radije sarađuje sa ostalim članovima onda kada oseća pripadnost zajednici.
Ovo potvrđuju mnoga istraživanja, a potvrđuju i zaposleni, koji umesto razlika između pojedinaca u svom timu više primećuju kolegijalnost i lične kvalitete svojih kolega. Iz tog razloga, uniforme, ali i tačno određeni dres kod prihvaćen je u mnogim institucijama i drugim oblastima poslovanja.
Ostaje da zaključimo da ukoliko ste vlasnik ugostiteljskog objekta i razmišljate o uvođenju uniformi – nemojte se dvoumiti. Uložite u kvalitetno izrađenu uniformu, jer ona može imati samo pozitivne benefite po svako poslovanje!