Ne može da prođe dan a da bar jednom ne čujemo izraze marketing ili pi ar u medijima, na ulici, u gradskom prevozu… Stiče se utisak da je svaka druga osoba menadžer za odnose s javnošću. Iako su se ovi izrazi odomaćili kod nas, još uvek ima onih koji ne razlikuju šta je to PR, a šta marketing?
Čini se kao da ni eksperti iz struke još uvek nemaju pravi odgovor na pitanje šta je čiji sastavni deo – da li je marketing deo PR-a ili se PR sektor nalazi u sektoru marketinga?
U nastavku teksta možete pročitati koje su tri najvažnije razlike između marketinga i odnosa s javnošću, posle kojih ćete ove oblasti razgraničiti jednom za svagda.
1. Marketing prodaje proizvod ili uslugu, PR donosi dobru reputaciju!
Ovo je glavna stavka u razlikovanju ove dve profesije. Ako se bavite proizvodnjom čokoladica, marketing stručnjaci će sve podrediti potrošačima. Napraviće reklame kakve oni žele, ponuditi ukus kakav oni traže i sve to propratiti jakom marketinškom kampanjom.
S druge strane, stručnjaci za odnose sa javnošću će sve uraditi da kompaniju tih čokoladica učine što poznatijom i uglednijom. Vodiće računa o izgledu kompanije i zaposlenih, o internim odnosima i odnosima sa klijentima, spremiće svako moguće rešenje za kompaniju ako nešto krene po zlu. Reputacija ili prodaja – cilj je jednostavan.
2. Marketing zarađuje novac, PR ga štedi!
Glavni cilj u radu i opstanku kompanija širom sveta je sticanje profita, i nema kompanije kojoj to nije najvažnije. Koliko često dnevno vidite reklamu za prašak za pranje veša? Na taj način, kompanija prodaje svoj proizvod i zarađuje novac! Ne zove se bez razloga Ekonomsko Propagandni Program – marketing.
A šta je sa PR-om? Kako to da on ne donosi novac kompaniji?
Donosi, ali na sasvim drugačiji način. Ovaj sektor poslovanja je više usmeren na štednju, tako što se PR menadžeri trude da razviju korektne odnose sa ciljnim grupama (neretko su u dobrim odnosima sa urednicima u medijima, pa dobijaju i besplatan publicitet). Da li ste nekada, čitajući novine, primetili da neki članak i nije baš novinarski? Niste pogrešili. Mnogi promotivni tekstovi se provlače kroz medije u tim formama, kako ih čitaoci ne bi gledali kao oglase. Zvuči konfuzno?
3. Marketing je taj koji nas ubeđuje u sve, ne i PR!
Koliko puta dnevno čujete reklamu za neki proizvod – 5, 10 puta? Jedna od osnovnih stvari marketinga je ponavljanje. Na ovaj način i ptica na grani zapamti koji proizvod se reklamira i koje su njegove mogućnosti. Marketinški blokovi su ti koji nas ubeđuju.
Evo još jednog primera – turistička agencija želi da reklamira specijalnu ponudu za putovanje na neku egzotičnu destinaciju. Kako će to uraditi? Marketinški stručnjaci će uzeti najveći bilbord u gradu i tu napisati sve slogane kojima žele da nas ubede da putujemo baš sa njima, pustiće više reklama na TVu… A šta će uraditi PR-ovci? Kontaktiraće nekoga u najčitanijim novinama, spremiti tekst koji će biti prikrivene prirode, ali ne ubeđivački i objaviće ga. U šta biste vi pre poverovali?
Iako su ove profesije u suštini različite, kao i u svim poljima života, veoma često se međusobno prepliću. Ni u jednoj kompaniji skoro da nema marketing sektora koji nije povezan PR-om i obrnuto.
Ako želite da izgradite sopstveni brend, poznavanje marketinga će vam doneti veliki prihod, a ako želite da taj brend i opstane – tu je PR.
Izvor: Biznis akademija