SEO optimizacija on page – zbog čega i kako

0
171
SEO optimizacija on page - zbog čega i kako

Kao što i sam prevod reči on page SEO, kaže SEO ”na strani”, to su sve stavke koje morate odraditi na web strani kako biste je što bolje optimizovali. Počev od naslova, sadržaja, preko meta tagova, pa sve do ključnih reči, to je čitav jedan proces koji će pojačati funkcionalnost same strane. Takođe će povećati broj poseta na istoj. SEO optimizacija on page ima dva primarna cilja :

Šta je to alternative txt i zašto je važan za vaš rang na Guglu

  1. Da vas Google dobro rangira u rezultatima pretrage, kako biste samim tim imali i veći dotok saobraćaja.
  2. Da zadržite pažnju korisnika na vašoj strani što je duže moguće. I da dođete do krajnjeg cilja, tačnije do usluge koju nudi vaš sajt.

Ova dva cilja treba da budu usklađena i da prate jedan drugog. Pre samog rangiranja i ostalih tehničkih stvari, potrudite se da vaš sajt bude zanimljiv korisnicima, jer je to primarna vrednost za uspeh SEO optimizacije.

1. Sadržaj sajta

Budući da najvažniji deo sadržaja mora da se nalazi u okviru dela teksta u HTML-u, ovde bih i uključio da sam HTML tekst mora da bude prijemčiv i dopadljiv korisnicima pretraživača kako bi oni uopšte kliknuli na vaš sajt.  Uostalom, to je ono što korisnici prvo primete prilikom web pretrage. Sama optimizacija sajta je povezana i sa sadržajem uopšte. Uzimajući u obzir kvalitet sadržaja, Google vas rangira prema višim ili nižim pozicijama. Dakle, pozicije koje se nalaze na prvoj strani prilikom pretrage su svakako bolje rangirane od pozicija na preostalim stranama.

Sadržaj se vrednuje u zavisnosti od informacija koju on nosi.

1. Ako korisnici pronalaze da je informacija od velike važnosti, korisna, oni će to nagraditi posećivanjem vašeg sajta i čitanjem sadržaja koji im je ponuđen.

2. Ukoliko je informacija zanemarujuća, neprivlačna, ne odgovara ciljnoj grupi, ciljna grupa će zapostaviti vaš sajt i usredsrediti se na sajtove sa boljim informacijama i njima dati bolju vrednost.
Dakle, kako smo shvatili da je sadržaj bitan, sledeća stvar na koju se treba usmeriti je pisanje samog sadržaja. Sadržaj ne treba biti kopija već postojećeg, naprotiv, mora biti originalan i unikatan. Uz pomoć analize konkurencije doći ćete do nekog idealnog rešenja za sadržaj i učiniti ga što dostupnijim ciljnoj grupi. Svako kopiranje za sobom nosi pitanje validnosti sadržaja.
Pisanje blogova u okviru sajta je svakako postalo trend. Na taj način ćete uz pomoć ključnih reči posetiocima ponuditi savete da određeni problem reše samostalno. Kao i to da ćete  svoju uslugu pružiti ukoliko dođe do nekih komplikacija. Posetioci će znati da prepoznaju vaš trud i umeće. Oni će se bazirati se na sam sadržaj, kontaktiraće vas, i vremenom postati vaši klijenti.

Kako ste već kreirali sajt, nemojte ga zapostaviti.

Bitno je da ga iznova osvežavate i ažurirate novim informacijama, novim sadržajem kako biste pospešili dotok saobraćaja.
Kada na sajtu sa vremena na vreme postavljate informacije koje bi zanimale vaše korisnike, zadržaćete njihovu pažnju i privući nove korisnike. Što više kvalitetnog sadržaja, veća je verovatnoća da vas Google dobro rangira.
Pored pisanja blogova, preporučuje se i pisanje kratkih vesti i članaka. To će na najbolji način osvežiti vaš sajt i privući pažnju potencijalnih kupaca vaših usluga.
Ovo je svakako kreativni deo posla koji zahteva potpunu predanost i psihološko poznavanje ciljne grupe. Na koji deo teksta će ciljna grupa usmeriti pažnju i vrednovati ga, koji deo teksta će manje vrednovati i smatrati ga beskorisnim – ovo je ideja vodilja, lutajući motiv koji konstantno treba da nosite sa sobom prilikom pisanja sadržaja.

2. Naslov sajta

Kao kada prolazite pored nekih slogana na ulici, i pogledom uhvatite onaj koji vam je najzabavniji i koji izaziva bilo kakvu reakciju. Takav treba da bude i Meta naslov. Iz prostog razloga što on oslikava samu poentu sajta. Ponekad se savetuje da osmislite slogan za naslov jer to može da bude najprihvaćenije od strane korisnika.
Konkretno, ukoliko koristite ključne reči u okviru naslova, verovatnoća da vaš sajt bude dobro ocenjen je velika. Ukoliko odaberem za ključnu reč SEO optimizacija za početnike, veća je verovatnoća da će je Google bolje rangirati nego da sam jednostavno odabrao SEO optimizacija gde je konkurencija veća. Samim tim i jačina ključne reči. A sa druge strane, u mom odabiru ključne reči se nalazi i SEO optimizacija, samo sam ja želeo da se obratim posebnoj grupi ljudi.
Web developeri moraju biti svesni da title tag svake strane sajta mora da opisuje njenu suštinu. Nagomilavanje ključnih reči u okviru samog naslova ne vodi ničemu. Tačnije nagomilavanje ključne reči izaziva kontraefekat, a Google će jedva čekati da vaš sajt proglasi spemom. Isto tako, nikako ne koristite iste ključne reči za različite stranice na vašem sajtu.

#3 Struktura URL adrese

URL adresa je svakako jedan od jako važnih faktora SEO optimizacije. I ona se u većini slučajeva kreira neposredno pre same objave sadržaja na internet. Potrebno je da znate određene stvari vezane za strukturu URL adrese kako bi vaša web stranica dobila na vrednosti u okviru Google pretrage.

  • Skratite broj reči u URL adresi.
  • Izbacite reči od jednog ili dva slova iz URL adrese.
  • Sa što manje reči iz URL adrese opišite sadržaj koji nudite na strani.
  • Povežite ključne reči sa URL tekstom.
  • Prilagodite je ljudima.
  • Reči ćete uvek odvojene crticama.
  • Danas je slučaj da ljudi koji pretražuju na Guglu, ključne reči unose u prostor gde se unosi URL adresa, i baš je zbog toga važno da URL sadrži ključne reči.
  • Nije dobro menjati već optimizovani URL jer ćete izgubiti sav potencijalni saobraćaj. Ako je potrebno da do ovoga dođe, potrebno je preusmeriti stari URL na novi.

4 Ključne reči

Ključne reči su baza svake optimizacije sajta. Čitav proces Google pretraživanja zainteresovanog korisnika koga zanima određena tematika zasniva se na ključnim rečima. Google skenira svaki sadržaj na internetu i prati strane koje su bazirane na ključnim rečima.
Najbolji način za optimizaciju i rangiranje određene strane jeste da unesete ključne reči u okviru samog teksta, naslova i meta opisa. Njihov cilj jeste rangiranje. Treba ih oprezno koristiti, nije poenta da se rangirate visoko za svaku ključnu reč. Važno je da se kotirate visoko za ključne reči koje pretražuju ljudi kada žele da nađu ono što im baš vaš sajt pruža.

Gde uneti ključne reči?

  • u okviru samog teksta – ukoliko tekst ima oko 350 reči, dovoljno je dva do tri puta uneti ključnu reč. Prosek je jedna ključna reč na sto reči teksta.
  • u samom naslovu
  • makar je jednom stavite u okviru ALT atributa (u opisu fotografije) – pretragom slika, ljudi će doći do vašeg sajta
  • jednom u okviru URL adrese
  • jednom u meta opisu i meta naslovu

Pretraga ključnih reči

Nije poenta samo dovesti potencijalne posetioce na vaš sajt, već one odgovarajuće, to treba da vam bude primarni cilj. Zamislite samo koliko su važne ključne reči kada svaki korisnik u Google pretrazi ukuca ono što ga u određenom trenutku zanima i dođe baš do vašeg sajta. On vidi vašu uslugu ili pak savet koji će biti rešenje svih njegovih problema. Od krucijalne važnosti je da odaberete adekvatne ključne reči razmatrajući njihovu jačinu. Obratite pažnju na to kakva je konkurencija prilikom tog odabira, koliko se sajtova bori za određene ključne reči. Pogledajte kakav je saobraćaj tih sajtova, tačnije broj poseta itd. Ovo se može opisati najtipičnijim primerom učenja – kada je gradivo teško i obimno, potrebno je imati asocijacije na određene lekcije u gradivu. Tako su i ključne reči predstavnice svega onoga  što vi nudite na određenoj strani.

Pretraga ključnih reči i ocena konkurencije prilikom te pretrage vrši se jako lako.

Naime, Google daje širok dijapazon pretrage, beskonačno mnogo mogućnosti koje će vam pomoći da ocenite isplaniranu ključnu reč uz minimalni trud. Takođe na osnovu varijacija ključnih reči koje su vidljivo ponuđene, možete da dobijete novu ideju. Sada ćemo razmotriti neke od načina za istraživanje ključnih reči služeći se određenim sajtovima koji tu uslugu pružaju potpuno besplatno.

  • Thesaurus – ovaj sajt će vam dati sve sinonime i antonime na osnovu ključne reči koju ste ukucali.
  • Wordnik – ovaj sajt ulazi jos dublje u pretragu, on će vam pokazati sve ključne reči koje se koriste u istom kontekstu i hiperonime.
  • Google keyword planner – jedino što treba da uradite jeste da se ulogujete na njihov sajt, da u polje za pretraživanje ukucate najopštiju ključnu reč koja je povezana sa samom poentom sajta. U nastavku kliknite na get ideasOvaj način se pokazao najverodostojnim kada su u pitanju sajtovi koji ove usluge nude besplatno. Uz pomoć njega dobićete analizu podataka. Tu je uključen dotok saobraćaja, jačinu ključne reči, njenu poziciju, sajtove koji se bore za tu ključnu reč.
  • LSI graph – je poznat po tome što nudi dobre varijacije ključnih reči, koje će još bolje odrediti vašu uopšteniju ključnu reč.

Naravno, ukoliko želite da se udubite u ovo istraživanje, i ukoliko vaš posao planirate da radite stručno, uvek je bolje pretplatiti se na neke od pristupačnih sajtova.

Tu bih naveo naveo moje favorite i kratku recenziju istih.

  • keywordtool.io – ovaj sajt ima svoju besplatnu i plaćenu verziju. Besplatna verzija će vam pružiti površnu analizu. S druge strane plaćena verzija sve podatke obraditi dublje i dati novu notu vašem istraživanju.
  • Ahrefs – budući da sa svojim timom radim na ovom sajtu, mogu reći da se on do sada pokazao najuspešnijim. Njihova baza podataka je zapanjujuća. Pored analize samih ključnih reči, ovaj sajt nudi mnogobrojne usluge. Jedna od tih usluga je i analiza sadržaja, same veb strane, mogućnost kompletne analize konkurencije. Koje ključne reči su najoptimalnije, kakva je njihova jačina, njihova nosivost itd. Možete vršiti i komparativnu analizu, upoređujući vaše sajtove sa sajtovima konkurencije. Ukoliko se bavite SEO optimizacijom, preporučujem da se pretplatite na njihov sajt i bićete prezadovoljni podacima do kojih ćete doći. Ahrefs vrši analize na mesečnom nivou, i možete videti svakog trenutka u kojoj meri vaš sajt napreduje.
  • Moz Keyword Explorer – nudi besplatnu pretplatu na mesec dana, a potom ćete morati da plaćate njihove usluge. Kao i Ahrefs, Moz daje kompletnu analizu vašeg istraživanja konkurencije, ne fokusirajući se samo na ključne reči već i na sve ostale stvari kao što su sadržaj, istraživanje veb stranica, praćenje rangiranja istih itd. Ni sa ovim sajtom nećete pogrešiti ukoliko se pretplatite.

5 Alt atributi

Usled pojave društvenih mreža, popularnost slika na internetu postaje još veća. Slike imaju značajno mesto u SEO optimizaciji, i uz nekoliko koraka, vaša slika će biti vidljiva u Google rezultatima pretrage slika u različitim formatima – jpeg, png, gif, bmp… Dakle, Google indeksira slike po sličnom principu kao tekstualni sadržaj, pravo pitanje je ”kako iskočiti prvi u rezultatima pretrage slika?

  • Uopšteno, kako biste bili dobro kotirani, potrebno je da obezbedite odgovarajuće informacije za vaše slike.

  • Takođe, važna informacija je sadržaj u okviru kog se nalazi slika. Stoga, kao što smo rekli za naslov, ukoliko vaša slika sadrži ključne reči, to će u mnogome pospešiti njeno rangiranje i povećati broj poseta.
  • Sam tekst koji se nalazi u opisu slike, kao i sama slika doprinosi boljoj optimizaciji.
  •  Naravno, ime slike mora što bolje opisati datu sliku. Ukoliko je potrebno više reči ukucati u opisu slike, predlaže se da reči budu odvojene sledećim znakovima ” – ” i ”_”.
  • Alt atribut – već smo ustanovili da internet pretraživači ne mogu da vide sadržaj slike, ali služeći se ovim atributima, Google će svakako dobiti informaciju šta se na slici nalazi. Ovde se savetuje da se stavi kratak opis slike. I obavezno ključna reč.
  • Title atribut – ovaj atribut ne utiče na rezultat pretrage u toj meri kao Alt atribut, ali uz pomoć njega, vaša slika će se bolje pozicionirati u samoj Google pretrazi slika. Takođe, obratite pažnju na dužinu ovog atribut.
  • Veličina slike mora da bude što manja i to ćete postići uz pomoć kompresije, a idealan format bi bio jpeg format.
  • Svesni smo da je internet ispunjen kopijama najrazličitijih slika, ali imajte na umu da internet pretraživači vrlo lako dođu do izvora same slike. Ukoliko želite da zaštitite vaše slike, potrebno je da dodate Watermark na sliku.
  • Poslednja stavka koju će Google umeti da ceni jeste mapa slika na sajtu.

#6 No follow linkovi

Ovi linkovi ne skupljaju poene od  Google-a. Ne pomažu u rangiranju same stranice i ne dobijate nikakav dolazeći saobraćaj na osnovu njih. Pretraživači no follow linkove računaju kao nešto na šta ne treba obratiti pažnju. Obično se dešava da ljudi no follow linkova usmeravaju ka popularnim stranama kao što su Wikipedia, The New York Times, The Guardian, The Rolling Stones etc. Iz ovoga možemo zaključiti da neki eksperti no follow linkove vide kao uzaludni pokušaj dobijanja nekog dolazećeg linka. Dok drugi preispituju njihovu važnost kada se linkom povežete sa najpopularnijim stranicama. No follow link treba da bude samo jedan od manje važnih faktora prilikom optimizacije sajta, faktor koji neće urušiti validnost i važnost samog sadržaja na sajtu.
Možemo sve zanemariti i reći da su no follow linkovi beskorisni, ali isti ti linkovi su dosta dobrih stvari uradili za onlajn svet. Ispitivanja su pokazala da ukoliko no follow linkove koristite smisleno i pametno, možete doći do određenih rezultata.
Što se tiče same postavke odlazećih linkova, potrudite se da on ima title tag u sebi. Title tag treba biti vezan za sajt kome linkujete i da reči koje se nalaze u tom titl tagu baš odgovaraju tom linkovanom sajtu. Nakon što ste sve linkove postavili, ne bi bilo na odmet da povremeno proveravate da li oni funkcionišu pošto se vrlo često dešava da no follow linkovi posle nekog vremena vode ka nepostojećim (404) stranicama.

#7 Meta naslov i meta opis

Jedan od jako važnih faktora u optimizaciji web sajtova je i meta opis. Ovaj opis je zapravo opis samog sadržaja web strane. Kada korisnik ukuca određene ključne reči u Google pretraživač, prvo će uočiti meta naslov svake strane, a potom, ispod meta naslova i meta opis.
Iz ovoga možemo zaključiti koliko je taj opis bitan, to je ujedno i reklama samog sajta koja treba da privuče potencijalne korisnike da kliknu i pročitaju sadržaj koji im vi nudite.
Struktura samog meta taga treba da bude sažeta, da sadrži ključnu reč kako bi je Google odmah locirao, a ujedno i da vam približi sve ono što vas čeka kada uđete na sam sajt. U ovom opisu treba da se nalaze svi odgovarajući elementi koji će zaintrigirati ciljnu grupu i povećati broj poseta.
Ovaj tag u sebi treba da sadrži od jedne do dve rečenice, da ne sadrži više od 170 karaktera koji će opisati sadržaj što je bolje moguće i privući pažnju korisnika u samom startu.
Bitno je da za svaku stranicu na vašem sajtu imate različiti meta opis, jer Google ne trpi kopije i duplikate.
Može takođe doći do toga da Google odabere neki sasvim drugi deo teksta i stavi ga ispod meta naslova, ali to se vrlo retko dešava.

Sada ćemo obratiti pažnju na neke stvari koje ne treba raditi prilikom pisanja meta opisa:

  1. U ovom opisu nemojte pisati  stvari koje nisu vezane za sam sadržaj sajta.
  2. Nikako ne koristiti generičke izraze : ”ovo je sajt o automobilima i prikazaćemo vam…”
  3. Izbegavati uzaludno nagomilavanje i ponavljanje ključnih reči u samom opisu,
  4. Meta opis ne treba biti predugačak ili prekratak.
  5. Nikako ne koristite isti meta descritpion tag za sve stranice koje se nalaze u okviru vašeg sajta.

Meta naslov (meta titl) – stoji iznad meta opisa nakon što potencijalni korisnik ukuca ključne reči i lista guglovu pretragu. Kao što smo već analizirali neka pravila pisanja meta opisa, isto to ćemo sada uraditi i sa meta naslovom:

  1. Ne dozvolite da vam maksimalni broj karaktera pređe iznad 70.
  2. Meta naslov možete direktno uneti u HTML, ali ako koristite WordPress, priča je mnogo lakša.
  3. Jeste poenta staviti i ključne reči u meta naslovu, ali ne po svaku cenu. Dakle, vi treba da se fokusirate na ljude i da njima taj naslov skrene pažnju, a ne na to da li će ga Google označiti i prepoznati. Idealno rešenje je spojiti ove dve stvari.

Izvor: Digital Circle – SEO optimizacija