Kako biti uspešan u nastupu na društvenim mrežama

0
132
Kako biti uspešan u nastupu na društvenim mrežama

Da biste razvili bilo koji posao, od presudnog je značaja da znate kako da budete uspešni na društvenim mrežama. Verujte, lakše je nego što se čini.
Ukoliko tražite valjani način da učvrstite svoj brend i da istovremeno privučete nove klijente i saradnike, malo je boljih načina da to danas uradite od marketinga na društvenim mrežama.
Ne dajte se zavarati, tu ne mislimo samo na oglase i reklame. I prosto (dobro) vođenje profila na društvenim mrežama može vam doneti iste ili slične rezultate. Ako znate kako da pravilno nastupite na društvenim mrežama, možete privući više korisnika na duži period od bilo koje marketinške kampanje.
Ključ je u tome da uložite dosta truda u kreiranje kvalitetnog sadržaja i da imate na umu kako funkcionišu korisnici određenih društvenih mreža.
A evo i kako da im pohvatate cake.

Kako radi Facebook?

Nesumnjivo najveća društvena mreža na kojoj možete nastupiti jeste Facebook. Zato bi stranica na ovoj mreži trebalo da bude vaša obavezna početna tačka.
Ne samo što je prva nastala, ova društvena mreža uspeva da održi najveću popularnost kod korisnika do danas, a pogotovo u našoj zemlji. To znači da je Facebook prava mreža za vas, naročito ako se bavite direktnom prodajom. Takođe, ova mreža je idealna ako ciljate ozbiljne ljude ili malo stariju publiku, jer je naročito popularna među korisnicima preko 30-40 godina.
Ono šta treba da uradite da biste bili uspešni na mreži kao što je Facebook jeste da se povežete sa korisnicima koji su označili da im se sviđa vaša stranica. Drugim rečima, naterajte ih da budu aktivni na vašoj stranici.
Bilo da lajkuju, komentarišu ili šeruju, kada su korisnici aktivni na vašoj stranici to vam garantuje da će vaš biznis naći put i do ostalih korisnika. A da bi korisnici učestvovali u sadržaju koji delite, aktivnost mora poći od vas.
Odgovarajte na njihove komentare i poruke. Ne samo što će korisnici biti zadovoljni, već će Facebook obavestiti i nove korisnike o tome da ste uvek dostupni za svoje klijente.
Postavljajte im pitanja, pokažite da ste zainteresovani za njihove probleme. To možete učiniti uz pomoć anketa na svojoj stranici ili deljenjem pitanja u vidu statusa. Takođe, korisno bi bilo i da pitate svoje korisnike da li imaju problema da razumeju usluge koje nudite i da im rešite potencijalne nedoumice u komentarima.

Cilj je dakle u tome da pokažete kako ste im od koristi.
Još je odlična ideja da tagujete stručnjake u svom polju poslovanja ili delite linkove ka korisnim tekstovima ili video snimcima koji bi mogli da pomognu klijentima i da im pruže korisne informacije.
Konačno, dobro je da se povežete sa korisnicima i na ličnom nivou. Pokažite svoju ljudsku stranu tako što ćete, na primer, podeliti svoju priču. Kada ljudi čuju zašto ste počeli posao koji ste počeli i šta vas motiviše, oni reaguju na čitavu priču.
Zbog toga se osećaju povezanije sa brendom i izvesnije je da će onda raširiti priču o vašem poslu ili jednostavno ostati verni potrošači.

Unajmite menadžera društvenih mreža

Ako vam je za neku društvenu mrežu potreban Social Media Manager, onda je to Facebook.
Potreban vam je neko ko će moći da odvoji dosta vremena da osmisli kampanju i plan delovanja na Facebook. To znači da mora da bude upućen u to kada će i šta objavljivati.
Takođe, osoba koja bi vam vodila stranicu mora da se stalno upoznaje sa ciljanom publikom i promenama u profilu pratilaca i da prilagodi sadržaj publici.
Možda vam ovo zvuči kao nepotrebno ulaganje, ali je definitivno nešto što treba da isprobate. Ako ne na samom početku svog biznisa, onda svakako kad se malo razvijete.

Ne propustite i Instagram

Druga društvena mreža po masovnosti publike koju okuplja, a svakako najpopularnija među mlađom publikom jeste Instagram. Verovali ili ne, pratioci na instagramu su dokazano najvernije mušterije, a evo i zašto.
Kako se Instragram najpre oslanja na vizuelni pristup, Instagramov potencijal da ostvari utisak kod pratioca je možda veći od svih drugih mreža jer, znamo, slika često govori više od 1.000 reči.
Ma koliko Facebook pružao više mogućnosti za različitost sadržaja (možete da delite statuse, tekstove, linkove, pa i muziku), Instagram ne kaska baš previše jer je mlade jednako lako pozvati na akciju i slikama i video snimcima. Što znači da i ovde važi ista strategija o povezivanju sa korisnicima, samo putem slika.
Ono što je specifično za Instagram jesu i takozvani influenseri. Sa njima želite da se združite ako mislite da napredujete na Instagramu. Bilo da želite više pratilaca ili da prodate svoj proizvod, potreban vam je neko da vas preporuči ciljanoj grupi, a niko to ne radi bolje od influensera. Istraživanja pokazuju da se čak 49% korisnika oslanja na influensere i njihove preporuke kada se odlučuje na kupovinu.
Mnogi tvrde da je ovaj procenat među mladima još veći.
Zbog svega ovoga, trebalo bi da se povežete sa influenserima različitih profila. Ne želite da vas reklamiraju samo oni sa preko 10.000 pratilaca (do njih je ionako teže dopreti). Upravo suproto, trebaju vam influenseri i sa upola ili čak tri puta manje toliko pratilaca na vašoj strani.
Vrlo često, sa ovakvim manjim influenserima saradnja se ostvaruje tako što im ponudite dogovor (ili dobiju vaš proizvod besplatno ili se reklamiraju tako što ponude svojim pratiocima ekskluzivni popust na vaš proizvod).
Još bolje: napravite influensere od sopstvenih korisnika. Tako ste se izreklamirali a i pokazali koliko cenite svoje potrošače. Dve muve jednim udarcem što bi se reklo.

Haštagujte

Evo malog saveta koji na instagramu radi bolje nego na bilo kojoj drugoj društvenoj mreži…
Koristite haštagove.
Popularni haštagovi mogu vam doneti mnogo novih pratilaca, ali vam mogu i pomoći da preciznije oblikujete svoju ciljanu grupu potrošača.
Pritom, ne mislimo da treba da preterate i stavljate po 20-30 haštagova na svaki post. Naprotiv. Izaberite one koji su zaista vredni i oko kojih se okuplja internet zajednica određenog profila (ljubitelji sporta ili knjiga, na primer; bilo čega što je u dodiru sa vašim tipom poslovanja).
Najbolje što možete da uradite jeste da izmislite sopstveni originalni haštag. To može biti ime vašeg proizvoda, sam brend ili neka krilatica. Ukoliko uspete da se povežete sa publikom i naterate ih da ga usvoje, računajte da ste sebi obezbedili kvalitetnu reklamu na duže staze.

Ne zanemarujte Twitter

Istina je da se kod nas Twitter pre svega vezuje za humor, šalu i po kojeg “hejtera” ali budite sigurni da i ova društvena mreža može da pomogne vašem poslovanju.
Imajte na umu da je prosečan korisnik na ovoj mreži mlada osoba ne starija od 30 godina. Često se radi o zaposlenim ljudima koji nemaju vremena za duže statuse, tekstove ili postavljanje slika, već žele sažet i kvalitetan sadržaj. Ukoliko se ovaj profil uklapa u vašu ciljanu grupu, posvetite se Twitteru.
Prilagodite svoj sadržaj traženoj normi.
To znači da treba da izbegavate da priču razvučete u više tvitova istovremeno. Ukratko, treba da ono najbitnije što želite da poručite sažmete u manje od 280 karaktera (po najnovijem apdejtu).
Vašoj popularnosti na Twitteru pomoći će i da pratite teme koje su aktuelne i priključite se razgovoru o njima. Tu vam može pomoći trending odeljak koji je ranije sadržao većinom haštagove, dok se danas tu najčešće nalaze ključne reči. Isto tako, preporučujemo vam da koristite menšne (što je, recimo, neka varijanta taga na Facebooku) da se povežete sa svojim pratiocima.
Kao i na Instagramu, i na Twitteru ima influensera i popularnih profila sa kojima bi valjalo da se povežete kao biste stekli što više pratilaca i uspešno se reklamirali. Dobro istražite šta je to što vaša ciljana publika voli da čita na Twitteru: pravac na taj profil.
Sve i da postignete da vas taj profil samo zaprati i povremeno fejvuje (što je Twitter verzija lajka), vaša vidljivost na ovoj mreži je već u porastu.

Ostale društvene mreže


Facebook, Instagram i Twitter su trenutno tri verovatno najpopularnije društvene mreže kod nas, ali to ne znači da ste obavili svoje ako imate profil na nekoj od ovih mreža.
Postoje i druge, možda manje popularne, ali svakako mreže koje okupljaju brojnu publiku, koja je još bolje profilisana nego publika na popularnim mrežama.
Uzmite, na primer, YouTube.
Iako se na prvu loptu on ne smatra tipičnom društvenom mrežom, sve ide ka tome da će postati. Pored postavljanja video snimaka, korisnici sada mogu na svoje kanale (tj. profile) postavljati i slike i statuse, a sistem lajkovanja i komentara već je odavno uspostavljen.
YouTube ima sopstvene influensere, popularne jutjubere, koji su naročito uticajni među mladom publikom, popularnim milenijalcima.
Tu su još i Tumblr (najpopularniji među tinejdžerima), Pinterest (ako je vaša ciljna publika ženskog roda, sa većom platežnom sposobnošću), snepčet (opet relativno mlada populacija), Linkdin (pre svega namenjen poslovnim ljudima) i mnoge druge.
Svaka društvena mreža ima drugačiju demografiju, pa najpre dobro istražite profil prosečnog korisnika. To će vam pomoći da pristupite marketingu temeljnije i da bolje prilagodite sadržaj potencijalnim korisnicima.
Nije loše i da bacite pogled šta radi konkurencija na različitim mrežama i učite od njih, za početak.

Raširite mrežu na više kanala

Zašto pominjemo toliko različitih mreža? Pogotovo kad neke nisu ni toliko popularne?
Zato što je ključ u delovanju na više platformi.
Posebno ako je vaš biznis širok i okuplja raznovrsnije potrošače (i staro i mlado, što bi se reklo), ne možete očekivati da delovanjem na jednoj društvenoj mreži okupite sve njih odjednom.
Pritom, različite mreže različito i funkcionišu, pa nije dobra ideja da jedan te isti post samo okačite na sve profile koje posedujete.
Dupliranje sadržaja je u stvari nešto najgore što možete da uradite na internetu.
Izbegnite tu zamku tako što ćete napraviti različite strategije za različite društvene mreže. Naravno da ponekad možete neki post sa instagrama podeliti na Facebooku, na primer, ali izbegavajte da vam to bude česta praksa.
Korisnici žele različitisot i stalno nov i originalan sadržaj. Pogotovo ako imate sreće da vas jedni te isti korisnici prate na više mreža, rizikujete da im dosadite ako im stalno iskače jedno te isto od vas.

Družite se s brojevima

Ako se jedan savet može primeniti na sve društvene mreže to je ovaj: Pomno pratite analitiku.
Iskoristite sve što vam mreže već ionako same pružaju kako biste unapredili svoj nastup na njima. Analitika je možda i najlakši način da otkrijete koliko se određeni sadržaj zaista sviđa vašim pratiocima. Lokalizujte mesta na kojima surferi masovno napuštaju vaš sajt i popravite korisnički interfejs.
Analitička analiza može vam pomoći i da postavite ciljeve za svoja marketinška delovanja, što će sve poboljšati vaš učinak na društvenim mrežama. Postovi koji su dobili najviše lajkova, deljenja i komentara treba da vam ukažu na tip sadržaja koji treba da forsirate. Ali ne treba da pratite samo ove brojke.
Ljudi često oklevaju da nešto lajkuju i komentarišu, pogotovo u početku. Možda i najveći razlog za to je zaziranje od algoritma društvenih mreža koji potom počinju da utrpavaju korisnike sličnim sadržajem. A niko ne želi da ga se bombarduje reklamama.
Zato bi trebalo da verujete i ciframa koje pokazuju koliko je puta vaš post pregledan, koliko je klikova dobio ili koliko je puta skinut. Ovo se naročito odnosi na postove koji sadrže linkove i neki poziv na akciju.
Pratite koliki uticaj imate na svoje pratioce, tj. koliko ih uspešno navodite na kupovinu ili korišćenje svojih usluga. Ako je broj mali, razmislite o svojoj strategiji, jer nešto očigledno ne štima.
To naravo ne znači da sad treba da se opterećujete brojkama na dnevnoj bazi. Naprotiv, odredite sebi jedan dan na kraju meseca (ili jednom u dve nedelje, ako vam je neophodan brž rast potrošača ili ste tek započeli posao). Pozabavite se brojkama u detalje. Još bolje, odredite tim ljudi kojima verujete da analiziraju vaš nastup na svakoj društvenoj mreži.
Osim ljudskog faktora, tu su i softveri koji vam mogu pomoći da izvedete zaključke iz ovih brojki (pre svih Google Analytics ili neki drugi). Onda kada zaključite koji su postovi najbolje prošli kod vaših pratilaca, treba da pronađete šta im je zajedničko. Šta je to što povezuje sve postove i što je izazvalo reakciju kod pratilaca?
U toj magčnoj niti leži ključ vašeg uspeha.

Reklamirajte se

Konačno, nemojte se oslanjati samo na čisto deljenje sadržaja preko svojih profila. Reklamirajte se na društvenim mrežama.
Ma koliko da ste zanimljivi svojim pratiocima, ukolio želite da njihov broj poraste, morate učiniti još nešto kako biste bili vidljiviji među ostalim internet korisnicima, tj. ukolio ne želite da 1.000 pratilaca skupljate godinu dana.
Iako se većina početnika mršti na pomen plaćene internet reklame, vi budite pametniji.
Internet reklame nisu ni toliko skupe ako uzmete u obzir kolio efikasne mogu da budu. Utoliko su bolje od tradicionalnih načina reklamiranja jer je na društvenim mrežama lakše da profilišete ciljanu publiku.
Drugim rečima, vašu reklamu videće tačno onaj tip ljudi koji vi želite. A to je upravo vaš cilj na svakoj društvenoj mreži: dopreti tačno do onih korisnika kojima je vaš biznis namenjen.