Analiza ključnih reči zahteva rad i predanost, osećaj za marketing, za dobar i pametan odabir adekvatnih ključnih reči koje će baš vaš sajt, vaš brend vinuti u zvezde. Ključne reči su srž svake SEO optimizacije, osnova bez koje pretraživači ne bi mogli da postoje. Sam pojam je nastao kao potreba da se predvidi sve ono što korisnici ukucavaju u pretraživače kako bi došli do određenih rezultata koji ih zanimaju.
Možete samo zamisliti broj ljudi koji svakodnevno ukucavaju određenu ključnu reč u pretraživač ne bi li došli do proizvoda, usluge ili informacije koja im je potrebna.
Alati koji se koriste za analizu ključnih reči su nastali kao potreba da se predvidi ili nasluti sve ono do čega ne biste mogli da dođete svakodnevnom pretragom Google-a.
Svaka uspešna analiza ključnih reči se sastoji iz nekoliko koraka.
Određivanje tematike sajta i priprema ključnih reči
Kada ustanovite tematiku sajta, vreme je da se postavite na mesto korisnika i da zamislite šta bi on sve ukucao u pretraživač kako bi došao do određenih usluga ili proizvoda. Kako ste to obavili, vreme je za malu igru. Ispišite sve ključne reči koje vam padnu na pamet i istražite ih. Svi sajtovi koji će se naći na prvoj i drugoj strani Google-ove pretrage su vaši potencijalni konkurenti.
Vreme je da odete korak dalje i da posetite sve te sajtove. Preko različitih besplatnih pretraživača sajtova, istražite ključne reči za koje se oni bore i pripremite se za mukotrpni rad. Na vaš spisak ćete dodati one potencijalne ključne reči koje se ne poklapaju sa već navedenim.
Kada i to završite, vreme je da se istraži svaka od ključnih reči sa liste. Svaku ključnu reč ponaosob istražite i saznajte sledeće stvari:
- koja je njena težina?
- koliki je potencijalni saobraćaj koji ona donosi na mesečnom nivou?
- koji je njen volumen na određenoj teritoriji, a koji je globalno?
- koje su sve njene varijacije (nekad ćete u varijaciji pronaći pametniji izbor, posebno ako pravite nov sajt i ako je konkurencija velika)
- koji su svi njeni mogući sinonimi?
- da li je njeno pretraživanje u porastu ili u padu?
Alati za pretragu ključnih reči
Internet poseduje niz usluga koje su besplatne, a isto tako i bezbroj njih koje se plaćaju. Takav je slučaj i sa pretraživačima ključnih reči. Ukoliko želite da minimalno uložite u ovaj deo SEO optimizacije koristite one besplatne. Ako ste spremni da investirate malo više, definitivno ćete dobiti alat koje će vam znatno olakšati samu pretragu
Ovde ćemo se baviti samo besplatnim sajtovima. Evo i liste nekih korisnih i kvalitetnih.
Google Trends
Verovatno ste već upoznati sa ovim alatom ili barem čuli za njega. Google Trends prikazuje način na koji se pretraživanje ključnih reči menja. Za datu ključnu reč moći ćete da vidite njenu popularnost proteklih 12 meseci. Koristeći ovu alatku, možete videti u kom periodu godine je pretraga određene ključne reči porasla odnosno pala. Pored toga, možete da vidite njen rast i pad proteklih par godina, par meseci, par nedelja, par dana ili čak par sati.
Dakle, ovaj sajt može dosta pomoći oko pisanja sadržaja, čak i blogova. Pratite kretanje ključnih reči i koristite one čija pretraga je u porastu u određenom delu godine.
Keyword shitter
Keyword shitter je alat vam može poslužiti kao dobra alternativa za varijacije ključnih reči. On će vam dati bezbroj predloga za određenu reč. Nedostatak mu je u tome što ne pokazuje volumen, težinu ili količinu pretrage u određenim periodima godine, ali poseduje 2 zanimljiva filtera:
- pozitivni – prikazuje sve varijacije ključne reči sa rečju koju ste uneli u ovaj filter;
- negativni – prikazuje sve varijacije ključne reči bez reči koju ste uneli u ovaj filter.
AdWord & SEO Keyword Permutation Generator
Ova alat kombinuje sve unete ključne reči koje su upisane u svako polje. Ovo može biti prilično korisno za ljude koji se bave lokalnim biznisom i imaju poteškoća u odabiru određenih ključnih reči. Sajt poseduje tri prozora za pretragu ključnih reči, sa tim da je treći prozor neobavezan. Ovaj alat takođe neće dati neke statističke podatke vezane za samo pretraživanje ključne reči, već su i dalje tu ponuđene samo varijacije.
Answer the public
Ovaj sajt pronalazi mnogo toga. Kada unesete ključnu reč, on pronalazi sva pitanja u vezi sa njom, sve oblike ključne reči sa predlozima, sve varijacije po abecednom redu i sve njene srodne elemente.
Google Correlate
Tehnički, ovaj alat pripada alatu Google Trends, ali zaslužuje posebno mesto jer ima neke svoje pojedinosti i karakteristike kao i potpuno racličit obrazac za pretragu ključnih reči.
Kada unesete određenu ključnu reč, ova Google Correlate će vam prikazati listu svih reči koje su u uzajamnoj vezi sa onom koju ste uneli. Nedostatak sistema se ogleda u povremenom kvaru, jer kao rezultat ponekad prikazuje reči koje nemaju nikakve veze sa onom koju ste vi uneli.
Keywords everywhere
Keywords everywhere je takođe Google-ovo dete. Poseduje dodatke za pretragu volumena, kao i svih dodatnih podataka vezanih za dublju pretragu ključnih reči.
Preporuka stručne zajednice za postizanje najboljih rezultata, kada je analiza ključnih reči u pitanju,jeste kombinacija dva alata, Keywords everywhere sa Keyword Shitter.
Ova kombinacija je možda najkorisnija za SEO optimizaciju jer ćete uz pomoć Shitter-a pronaći sve varijacije ključnih reči, a Keywords everywhere će vam odraditi dublje istraživanje svake ključne reči.
Wordtracker Scout
Ovaj alat podseća na Keyword density checker, samo što je bolji. WS takođe ima opciju da se vide podaci iz različitih delova sveta. Prema tvrdnjama kreatorima ovog alata, svi podaci potiču od realnih pretraga. Ovo je do sada jedan od najboljih besplatnih alata za pretragu ključnih reči.
Google search console
Analiza ključnih reči pomoću Google search console vam može prikazati mnogo toga, vi samo treba da znate šta tražite.
Razlika između plaćenih i besplatnih alata
Podrazumeva se da su besplatni alati limitirani i da morate međusiobno da ih kombinujete kako biste došli do približno tačnih rezultata.
Kod plaćenih alata, kao što je Ahrefs, moći ćete sve da vidite na jednom mestu.
- proveravaćete sajtove konkurencije i videćete za koje ključne reči se ona bori;
- možete videti i podatke koji su vezani za istraživanje sadržaja;
- ključne reči će imati najbolju moguću pretragu i procenu koju možete naći na internetu;
- postoji i mogućnost praćenja saobraćaja konkurencije (možete videti odakle taj saobraćaj dolazi);
- možete proveriti sve beklinkove konkurencije.
Prosto je neverovatna količina informacija koju ćete dobiti ukoliko koristite neki od plaćenih alata. Međutim, ukoliko su vam finansije tanke, možete odabrati kombinaciju besplatnih sajtova i na osnovu njih doći do određenih podataka. Potpuno je vaš izbor.
Gustina ključne reči
Gustina ključne reči predstavlja broj pojavljivanja odbrane ključne reči u jednom tekstu. Ukoliko pišete blog, morate dobro da razmislite za koju ključnu reč želite da se rangirate. Ta reč se u WordPress-ovom plugin-u Yoastnaziva fokusna ključna reč (focus keyword). Ukoliko imate tekst od 100 reči, a ključna reč se pojavljuje 5 puta u tom tekstu, njena gustina je 5 %. To je velika gustina, budući da je Google pametni pretraživač. U nastavku ćemo navesti stvari koje treba da uradite kada proveravate ključne reči za vaše strane.
Gustina ključne reči i Yoast
Preporuka je da se odabrana ključna reč u tekstu pojavljuje u dijapazonu od 0,5% do 2,5% po tekstu. Svako prenatrpavanje ključnih reči će biti kažnjeno od strane Google-a. Zašto je ovo važno? Google svakodnevno testira nove algoritme koji treba da pomognu konzumentu da lakše dođe do odgovora na svoj upit. Preterano korišćenje ključne reči je nekada bilo privlačno pretraživačima, ali nikad čitaocima. Danas pretraživači kažnjavaju preteranu upotrebu ključne reči, a njenu prečestu upotrebu kategorišu kao black hat SEO.
Ključne reči i saobraćaj
Dok istražujete ključne reči po saobraćaju, možete da poboljšate optimizaciju sajta tako što ćete birati saobraćaj visokog kvaliteta u vašim plaćenim kampanjama i dobiti dodatni saobraćaj iz važnih pretraga.
Analiza saobraćaja ključne reči može da vam pomogne u:
- identifikovanju sadržaja koji će vaši posetioci voleti;
- klasifikovanju vaših plaćenih kampanja u kojima ćete plasirati vaše ključne reči u reklamnim kampanjama;
- pronalaženju negativnih ključnih reči koje bi trebalo da isključite iz vaših kampanja.
Google search console i saobraćaj
Identifikovanje i analiza ključne reči je jednostavan proces. Koristite alat Google search console kako biste otkrili koje ključne reči donose najbolji saobraćaj vašem sajtu. Ovo ćete otkriti u okviru opcije Search Analytics.
U okviru ove opcije moći ćete da vidite:
- sve podatke o saobraćaju ključne reči;
- kako pretraživači rangiraju vaš sajt;
- broj klikova za svaku ključnu reč;
- prosečnu poziciju.
Pronalaženje novih ključnih reči
Pomoću Free Keyword Tool-a možete otkriti ideje za nove ključne reči. Ovaj alat će vam izvući sve moguće varijante i varijacije ključnih reči kao i njihov broj pretraga. Postoji mogućnost da se proveri i konkurencija i moguć dotok saobraćaja, ali to je uključeno u njihov platni sistem.
Ključne reči i PPC kampanja
PPC kampanja predstavlja idealan način reklamiranja na internetu, a može biti dobar faktor u promovisanju biznisa i privlačenju nove publike.
Skraćenica PPC (Pay Per Click) znači plaćanje po kliku. Stoga, svaki put kada neko klikne na vašu reklamu, vi plaćate određeni iznos pretraživaču (Google-u).
Razlika između SEO optimizacije i PPC oglašavanja je u tome što PPC daje brze i trenutne rezultate, dok SEO podrazumeva duži proces dobrog rangiranja u rezultatima organske pretrage.
PPC oglasi su prvo što korisnik pretraživača vidi kada ukuca određene ključne reči. Stoga, u zavisnosti od ključnih reči koje ste odredili da budu deo PPC kampanje, korisnik će dolaziti do vašeg sajta.
Ovaj način promovisanja ima višestruki značaj za vaš biznis, a i sam sajt:
- moguće je doći do kvalitetnog saobraćaja u kratkom vremenskom roku;
- ove reklamne kampanje uključuju slike, cene proizvoda, usluga, rangiranje itd.
Najzad, kombinacija kvalitetnog SEO-a i dobro osmišljene PPC kampanje je pun pogodak u povećanju saobraćaja ka vašem sajtu. Obe tehnike zahtevaju analizu potencijalnog saobraćaja za određene ključne reči.
Analiza ključnih reči – volumen
Šta predstavlja volumen ključne reči?
Ovaj termin se odnosi na broj pretraga za određenu ključnu reč u određenom vremenskom periodu. Obično je taj određeni vremenski period mesečni, a volumen se koristi kao ideja da se proveri stanje ključne reči u proteklom periodu. Tačnije – da li je pretraživanje ključne reči koju ste odabrali opalo ili poraslo.
U skladu sa tim, ključna reč novogodišnji ukrasi će se manje pretraživati tokom leta i njen volumen će biti u padu, dok će potraga za istom ključnom reči biti u porastu u oktobru, novembru ili decembru.
Neki termini koji se pretražuju su evergreen, a to bi značilo da se određene ključne reči podjednako pretražuju u svakom periodu godine.
Zašto je važan volumen ključne reči?
Važan je jer se konstantno može pratiti stanje ključnih reči koje se unose u pretraživač za određeni vremenski period. Dakle, ukoliko je volumen mali, niko neće ni pretraživati ključnu reč koju ste naznačili. Dok gustina ključne reči mora da bude minimalna, volumen mora biti što veći.
Ova dva faktora se međusobno prožimaju u razotkrivanju najboljih SEO strategija.
Svi ovi podaci su važni za PPC kampanje, jer morate pametno odabrati ključne reči koje želite da Google reklamira. Ukoliko je konkurencija velika za neke ključne reči, vaše reklamiranje može biti uzaludno. Međutim, ako se desi da je konkurencija mala, a težina ključne reči visoka, PPC kampanja je onda najbolji izbor za vas.
Izvor: Digital Circle – Analiza ključnih reči