Iako je Džordž Orvel svoj roman “1984” napisao davne 1948. godine, sve do ranih 2000.-ih je kultna rečenica “Veliki Brat te posmatra” smatrana naučnom fantastikom. Ipak, svedoci smo da Veliki Brat i te kako posmatra. Orvel, i pored genijalne spisateljske i vizionarske sposobnosti, verovatno ni u ludilu nije mogao da pretpostavi postojanje Facebook-a. A Facebook je već uveliko premašio Velikog Brata i način na koji prikuplja informacije o nama. I to sve na dobrovoljnoj bazi.
Facebook zna sve o nama. Doslovno, sve.
Bolje od bilo kog živog profajlera, sve informacije koje Facebook ima o nama su monetizovane kroz oglase i postove koji kruže našim Newsfeed-om. Kroz naše aktivnosti, Fb kreira naš dosije.
Profil
Kada kreirate svoj akaunt, potrebno je da unesete ime, starosnu dob i pol. I, iako svi ti podaci mogu da budu lažni i izmišljeni, iza njih i dalje stoji živa osoba. Tj. vi. Ili vaš alterego. Vremenom, veoma perfidno, Fb, u cilju poboljšanja svega i svačega, od vas traži informacije o vašim hobijima, mestima koja ste posetili, interesovanjima. Ubacivši emotikone, vi svakim postovanjem direktno govorite kako se osećate u vezi nečega (feeling blue, feeling happy i sl.). I sve ostaje zapisano. Zauvek.
Naši lajkovi, komentari i šerovi
Kroz našu aktivnost, Fb tačno zna šta volimo, a šta ne. Zbog čega smo tužni i šta nas usrećuje. Kroz naše klik ponašanje on nam šalje stvari koje izazivaju naše reakcije (bilo pozitivne, bilo negativne). I sve to se pretvara u jedan algoritam koji nam kasnije kreira ponudu.
Naši statusi, slike, podeljeni linkovi i događaji koji nas zanimaju
Emotikoni koji nam omogućavaju da pokažemo kako se osećamo mogu da deluju slatko i pažljivo. Jer, Facebook brine o nama, zaboga. Ne zaboravite da i onaj “ljutiša” ide u bazu podataka.
Naše lične poruke
Messinger nam omogućava ličnu komunikaciju, tako da ne bude vidljiva celom Fb auditorijumu. Da li vam se desilo da u takvim porukma razgovarate sa nekim i dogovarate neki datum viđenja? Ako ga niste zabeležili u telefonskom planeru, velika je mogućnost da će vam dan ili dva pre zakazanog termina, Fb “sasvim slučajno” u Newsfeed-u poslati post o korisnosti planera. Ukoliko ovo niste primetili, to ne znači da se nije dogodilo. Sledeći put obratite više pažnje, videćete na šta mislimo.
Facebook nas veoma pametno i proračunto zaslepljuje, dozvoljavajući nam opciju privatnosti (messinger). Takođe nas, brižno, upozorava da obratimo pažnju na Privacy tips jer su naše objave vidljive i ljudima sa kojima nismo prijatelji. Ali, sve je to lažna briga jer Fb prodaje informacije o nama svojim oglašivačima.
Facebook upitnici
Veoma često dobijamo pitanja o tome da li nam se dopada npr. nova, apdejtovana, verzija ili šta bismo promenili kod Fb-a. Eufemizam “Poboljšavamo naše iskustvo” je perfidan i pronicljiv način da izvuku od nas informacije koje mi ne smatramo važnima. Ali, sve podatke koje skupe, profilišu nas kao neki tip osobe (najčešće, potrošača) koji se kasnije prodaju oglašivačima.
Na oko, Fb nam nudi besplatnu komunikaciju sa ljudima širom sveta. Ipak, mi već odavno znamo (ili bismo trebali da znamo) da ništa nije besplatno.
Kako kažu u marketingu, kad ne platite proizvod, vi ste proizvod.
Ipak, ova priča o Velikom Bratu koji sve posmatra (i sve vidi) se ne završava ovde. Uostalom, kako Fb može da vas prati ako nemate profil? Ili, imate profil, ali niste aktivni? Po prvi put se u Fb evidenciji nalazi i istorija naših pregleda sa Google pretraživača. Sve što radimo sa bilo koje platforme, Fb zna. I beleži. Kako da se oslobodimo bubuljica ili suvišnih kilograma. Da li menjamo pumpu za grejanje ili tražimo majstora za popravku centralne brave. Kod kog veterinara vodimo ljubimca i gde i kada putujemo.
Facebook-u više nije potrebno da budemo online da bi nas pratio. Da li se sećate da ste pristali da Fb aplikacija ima pristup svim detaljima u telefonu, kada ste je instalirali? Slepo kliknuvši na dugme accept vi ste Fb-u dozvolili:
– da čita vaše SMS poruke, bez obzira na sadržaj ili poverljivost;
– da koristi vašu kameru, u bilo kom trenutku, bez vašeg pristanka;
– snimanje zvuka, u bilo kom trenutku, bez vaše dozvole;
– menjanje podataka o kontaktima, uključujući učestalost kojom ste pozivani i kontaktirani e-poštom i brisanje kontakata.
Zašto je Fb-u važno koliko često zovete roditelje, decu, prijatelje?
Da li je moguće da su oglašivačima baš svi ovi podaci neophodni? I korisni? Još jedna od prihvaćenih akcija je i: dodaj ili promeni kalendar i slanje e-pošte gostima, bez vlasnikovog odobrenja. Aplikacija može da deli podatke iz vašeg kalendara, bez obzira na poverljivost ili osetljivost. Da li ovo znači da Fb može da menja vaše planove umesto vas? Orvel bi sigurno imao materijala za novi roman, da je kojim slučajem još uvek živ.
Prema rečima Kristofera Sohojana, glvanog tehnologa američke unije građanskih sloboda, Fb je barem otvoren u godišnjem obelodanjivanju svih zahteva za informacijama koje dobijaju. Ono što može da se vidi iz ovih izveštaja jeste da vlade zemalja imaju ogroman apetit za informacijama o aktivnostima građana na ovoj društvenoj mreži. Uostalom, agresija društvenih mreža je sve osetnija. Apetiti su ogromni, zver se mora nahraniti.