Saveti za pravilno skladištenje

0
20
Izvor fotografija: pexel.com

Pravilno skladištenje nije puko odlaganje stvari. Ono omogućava očuvanje kvaliteta i vrednosti robe, kao i efikasno korišćenje prostora i uštedu vremena. Za preglednije, sigurnije i dugotrajnije skladištenje postoje određena pravila koja moraju da se poštuju.

U nastavku saznajte nekoliko praktičnih saveta za jednostavno, efikasno i pravilno skladištenje.

Šta se podrazumeva pod skladištem?

Pod skladištem, skladištenim prostorom ili magacinom se podrazumeva prostor ili objekat koji je namenjen za čuvanje, odlaganje i upravljanje robom, sirovinama ili gotovim proizvodima. Njegove glavne funkcije su sledeće:

· Zaštita proizvoda od krađe, oštećenja, vlage, niskih i visokih tempertura, mraza, nepogoda i drugih uticaja.

· Čuvanje robe u posebnim uslovima (hladnjače, ventilacija, zaštita od vlage, štetočina i sl.) kako bi se zadržao njen kvalitet.

· Upravljaje zalihama i brža reakcija na potražnju tržišta – praćenje količine i vrste robe, što pomaže u planiranju nabavke i proizvodnje. Na primer, omogućavaju objedinjavanje više manjih pošiljki ili razdvajanje većih.

· Omogućuje sezonsko skladištenje poljoprivrednih proizvoda, hrane i ostalih sezonskih proizvoda.

· Priprema za dalji transport – pakovanje, obeležavanje, sortiranje i grupisanje robe radi efikasnijeg transporta.

· Efikasnija manipulacija proizvodima – utovar, istovar, merenje, brojanje, kontrolu, itd.

· Omogućavaju kontinuitet u proizvodnji jer se sirovine i poluproizvodi nalaze u blizini proizvodnih pogona.

Vrste skladišta

Skladišta se mogu klasifikovati prema različitim kriterijumima:

A) Prema nameni

· Za skladištenje sirovina i poluproizvoda koji su potrebni za proizvodnju.

· Za gotove proizvode koji su spremni za prodaju.

· Distributivna skladišta – za organizaciju i distribuciju robe posrednicima, trgovcima ili kupcima.

· Sezonska skladišta – čuvaju robu čija je potražnja sezonska (poljoprivredni proizvodi, hrana, sezonska odeća i slično).

B) Prema vrsti robe

· Klasična skladišta – za robu koja ne zahteva posebne uslove.

· Hladnjače – za čuvanje kvarljive robe poput hrane ili lekova.

· Skladišta hemikalija ili opasnih materija – poseduju posebnu opremu i mere bezbednosti.

C) Prema organizaciji

· Automatizovana skladišta – opremljeni su sistemima i softverima za automatsko upravljanje robom.

· Mehanizovana skladišta u kojima se koriste viljuškari, transporteri i druga mehanizacija.

· Tradicionalna skladišta – manipulacija robom se vrši ručno.

D) Prema veličini

· Mala skladišta (do 500 m2) koriste se za manje količine.

· Srednja skladišta (500 – 2000 m2) su namenjena veleprodaji i manjim distributivnim centrima.

· Velika skladišta (preko 2000 m2) se koriste u industriji, velikim distributivnim lancima i logističkim parkovima.

Kako pravilno uskladištiti robu?

Pravilno skladištenje podrazumeva skup postupaka kojima se obezbeđuje čuvanje, preglednost i sigurnost robe tokom dužeg ili kraćeg vremenskog perioda. Tu spada:

1. Priprema i kategorizacija robe

· Roba se grupiše prema vrsti, nameni, učestalosti korišćenja i svojstvima (osetljiva, teška, lako kvarljiva, itd.).

· Kutije, kontejneri i police se obeležavaju jasno vidljivim oznakama sa podacima o sadržaju, datumu skladištenja i drugim bitnim informacijama.

· Predmeti koji zahtevaju posebne uslove čuvanja (temperatura, vlaga, svetlost) se odvajaju od ostalih.

· Proverava se stanje robe pre skladištenja (oštećenja, kompletnost, ispravnost).

· Utvrđuje se kompatibilnost proizvoda, kako bi se sprečila oštećenja ili neželjene hemijske reakcije između njih.

· Planira se optimalan raspored unutar skladišta, vodeći računa o pristupačnosti, težini predmeta i učestalosti njihove upotrebe.

2. Odabir prostora

Kada se bira skladišteni prostor, potrebno je voditi račina o sledećem:

· Vlažnost i ventilacija – prostor treba da bude suv i dobro provetren kako bi se sprečila pojava buđi, korozije i oštećenja robe.

· Temperatura – stabilna temperatura je važna za očuvanje osetljivih proizvoda kao što su hrana, lekovi ili elektronika.

· Osvetljenje – dovoljno svetla olakšava pregled, identifikaciju i rukovanje.

· Površina i zapremina – prostor mora da odgovara količini i veličini robe koja se skladišti.

· Nosivost poda i polica – posebno značajno kod teških predmeta.

· Sigurnost robe – vredni i osetljivi predmeti se skladište u sigurnosne kutije, sefove ili posebne odeljke.

· Prostor za manipulaciju – treba da ima dovoljno mesta za utovar, istovar i pristup policama i regalama. Za maksimalnu iskorišćenost prostora preporučuje se vertikalna organizacija.

· Pristupačnost transportnim sredstvima – pristup kamionima i viljuškarima treba da bude lak i jednostavan.

· Bezbednost od krađa – obezbeđen nadzor prostora i kontrolisan pristup neovlašćenim osobama.

· Zaštita od požara i ostalih rizika – prisutnost protivpožarnih aparata, hidranata i ostale opreme. Zapaljivi materijali i hemikalije mora da se skladište odvojeno i na udaljenosti od izvora toplote.

· Blizina proizvodnje ili tržišta smanjuje troškove transporta i vreme isporuke.

3. Organizacija skladištenja robe

Predmeti treba da se skladište na način koji omogućava brz i lak  pristup i efikasno iskorišćavanje prostora:

· Raspored predmeta po težini i veličini – teži i glomazniji predmeti se odlažu što bliže podu, lakši na više police.

· Dostupnost prema učestalosti korišćenja – često korišćeni predmeti treba da budu pristupačniji, dok se ređe korišćeni odlažu dalje ili više.

· Grupisanje stvari prema vrsti ili nameni – kako bi se olakšalo pronalaženje i pretraga, roba se sortira prema kategorijama.

· Obeležavanje i označavanje – jasno istaknuti natpisi sa sadržajem i datumom skladištenja pomažu u bržem pronalaženju.

· Skladištenje osetljive robe – predmeti koji zahtevaju posebne uslove (određena temperatura, vlažnost, izolacija) se skladište odvojeno.

4. Održavanje i provera skladišta

Pravilno skladištenje robe podrazumeva nekoliko osnovnih koraka, kao na primer:

· Redovno čišćenje i održavanje higijene u skladištu.

· Kod hladnjača se proverava temperatura i vlažnost.

· Inspekcija robe da li se pojavilo oštećenje ili propadanje.

· Prate se rokovi trajanja proizvoda (posebno značajno kod prehrambenih proizvoda).

· Vrši se povremena reorganizacija skladišta radi očuvanja urednosti i preglednosti.

· Obeležavanje kutija ili polica sa sadržajem i datumom skladištenja.

· Vođenje evidencije ulaza i izlaza robe.

· Proverava funkcionalnost skladišne opreme (polica, regala, viljuškara, transportera).

Završne reči

Bez obzira da li se radi o privremenom odlaganju u podrumu ili o skladištenju u velikom magacinu, neka osnovna pravila u vezi pravilnog skladištenja se moraju poštovati. Kvalitetna priprema, organizacija, održavanje i kontrola predstavljaju ključ za efikasno i bezbedno skladištenje.

Nadamo se da su vam naši saveti pomogli. Ukoliko i vi imate savete i iskustva u vezi pravilnog skladištenja, navedite ih u našim komentarima. Hvala!