Pravilno skladištenje nije puko odlaganje stvari. Ono omogućava očuvanje kvaliteta i vrednosti robe, kao i efikasno korišćenje prostora i uštedu vremena. Za preglednije, sigurnije i dugotrajnije skladištenje postoje određena pravila koja moraju da se poštuju.
U nastavku saznajte nekoliko praktičnih saveta za jednostavno, efikasno i pravilno skladištenje.
Šta se podrazumeva pod skladištem?
Pod skladištem, skladištenim prostorom ili magacinom se podrazumeva prostor ili objekat koji je namenjen za čuvanje, odlaganje i upravljanje robom, sirovinama ili gotovim proizvodima. Njegove glavne funkcije su sledeće:
· Zaštita proizvoda od krađe, oštećenja, vlage, niskih i visokih tempertura, mraza, nepogoda i drugih uticaja.
· Čuvanje robe u posebnim uslovima (hladnjače, ventilacija, zaštita od vlage, štetočina i sl.) kako bi se zadržao njen kvalitet.
· Upravljaje zalihama i brža reakcija na potražnju tržišta – praćenje količine i vrste robe, što pomaže u planiranju nabavke i proizvodnje. Na primer, omogućavaju objedinjavanje više manjih pošiljki ili razdvajanje većih.
· Omogućuje sezonsko skladištenje poljoprivrednih proizvoda, hrane i ostalih sezonskih proizvoda.
· Priprema za dalji transport – pakovanje, obeležavanje, sortiranje i grupisanje robe radi efikasnijeg transporta.
· Efikasnija manipulacija proizvodima – utovar, istovar, merenje, brojanje, kontrolu, itd.
· Omogućavaju kontinuitet u proizvodnji jer se sirovine i poluproizvodi nalaze u blizini proizvodnih pogona.
Vrste skladišta
Skladišta se mogu klasifikovati prema različitim kriterijumima:
A) Prema nameni
· Za skladištenje sirovina i poluproizvoda koji su potrebni za proizvodnju.
· Za gotove proizvode koji su spremni za prodaju.
· Distributivna skladišta – za organizaciju i distribuciju robe posrednicima, trgovcima ili kupcima.
· Sezonska skladišta – čuvaju robu čija je potražnja sezonska (poljoprivredni proizvodi, hrana, sezonska odeća i slično).
B) Prema vrsti robe
· Klasična skladišta – za robu koja ne zahteva posebne uslove.
· Hladnjače – za čuvanje kvarljive robe poput hrane ili lekova.
· Skladišta hemikalija ili opasnih materija – poseduju posebnu opremu i mere bezbednosti.
C) Prema organizaciji
· Automatizovana skladišta – opremljeni su sistemima i softverima za automatsko upravljanje robom.
· Mehanizovana skladišta u kojima se koriste viljuškari, transporteri i druga mehanizacija.
· Tradicionalna skladišta – manipulacija robom se vrši ručno.
D) Prema veličini
· Mala skladišta (do 500 m2) koriste se za manje količine.
· Srednja skladišta (500 – 2000 m2) su namenjena veleprodaji i manjim distributivnim centrima.
· Velika skladišta (preko 2000 m2) se koriste u industriji, velikim distributivnim lancima i logističkim parkovima.

Kako pravilno uskladištiti robu?
Pravilno skladištenje podrazumeva skup postupaka kojima se obezbeđuje čuvanje, preglednost i sigurnost robe tokom dužeg ili kraćeg vremenskog perioda. Tu spada:
1. Priprema i kategorizacija robe
· Roba se grupiše prema vrsti, nameni, učestalosti korišćenja i svojstvima (osetljiva, teška, lako kvarljiva, itd.).
· Kutije, kontejneri i police se obeležavaju jasno vidljivim oznakama sa podacima o sadržaju, datumu skladištenja i drugim bitnim informacijama.
· Predmeti koji zahtevaju posebne uslove čuvanja (temperatura, vlaga, svetlost) se odvajaju od ostalih.
· Proverava se stanje robe pre skladištenja (oštećenja, kompletnost, ispravnost).
· Utvrđuje se kompatibilnost proizvoda, kako bi se sprečila oštećenja ili neželjene hemijske reakcije između njih.
· Planira se optimalan raspored unutar skladišta, vodeći računa o pristupačnosti, težini predmeta i učestalosti njihove upotrebe.
2. Odabir prostora
Kada se bira skladišteni prostor, potrebno je voditi račina o sledećem:
· Vlažnost i ventilacija – prostor treba da bude suv i dobro provetren kako bi se sprečila pojava buđi, korozije i oštećenja robe.
· Temperatura – stabilna temperatura je važna za očuvanje osetljivih proizvoda kao što su hrana, lekovi ili elektronika.
· Osvetljenje – dovoljno svetla olakšava pregled, identifikaciju i rukovanje.
· Površina i zapremina – prostor mora da odgovara količini i veličini robe koja se skladišti.
· Nosivost poda i polica – posebno značajno kod teških predmeta.
· Sigurnost robe – vredni i osetljivi predmeti se skladište u sigurnosne kutije, sefove ili posebne odeljke.
· Prostor za manipulaciju – treba da ima dovoljno mesta za utovar, istovar i pristup policama i regalama. Za maksimalnu iskorišćenost prostora preporučuje se vertikalna organizacija.
· Pristupačnost transportnim sredstvima – pristup kamionima i viljuškarima treba da bude lak i jednostavan.
· Bezbednost od krađa – obezbeđen nadzor prostora i kontrolisan pristup neovlašćenim osobama.
· Zaštita od požara i ostalih rizika – prisutnost protivpožarnih aparata, hidranata i ostale opreme. Zapaljivi materijali i hemikalije mora da se skladište odvojeno i na udaljenosti od izvora toplote.
· Blizina proizvodnje ili tržišta smanjuje troškove transporta i vreme isporuke.

3. Organizacija skladištenja robe
Predmeti treba da se skladište na način koji omogućava brz i lak pristup i efikasno iskorišćavanje prostora:
· Raspored predmeta po težini i veličini – teži i glomazniji predmeti se odlažu što bliže podu, lakši na više police.
· Dostupnost prema učestalosti korišćenja – često korišćeni predmeti treba da budu pristupačniji, dok se ređe korišćeni odlažu dalje ili više.
· Grupisanje stvari prema vrsti ili nameni – kako bi se olakšalo pronalaženje i pretraga, roba se sortira prema kategorijama.
· Obeležavanje i označavanje – jasno istaknuti natpisi sa sadržajem i datumom skladištenja pomažu u bržem pronalaženju.
· Skladištenje osetljive robe – predmeti koji zahtevaju posebne uslove (određena temperatura, vlažnost, izolacija) se skladište odvojeno.
4. Održavanje i provera skladišta
Pravilno skladištenje robe podrazumeva nekoliko osnovnih koraka, kao na primer:
· Redovno čišćenje i održavanje higijene u skladištu.
· Kod hladnjača se proverava temperatura i vlažnost.
· Inspekcija robe da li se pojavilo oštećenje ili propadanje.
· Prate se rokovi trajanja proizvoda (posebno značajno kod prehrambenih proizvoda).
· Vrši se povremena reorganizacija skladišta radi očuvanja urednosti i preglednosti.
· Obeležavanje kutija ili polica sa sadržajem i datumom skladištenja.
· Vođenje evidencije ulaza i izlaza robe.
· Proverava funkcionalnost skladišne opreme (polica, regala, viljuškara, transportera).
Završne reči
Bez obzira da li se radi o privremenom odlaganju u podrumu ili o skladištenju u velikom magacinu, neka osnovna pravila u vezi pravilnog skladištenja se moraju poštovati. Kvalitetna priprema, organizacija, održavanje i kontrola predstavljaju ključ za efikasno i bezbedno skladištenje.
Nadamo se da su vam naši saveti pomogli. Ukoliko i vi imate savete i iskustva u vezi pravilnog skladištenja, navedite ih u našim komentarima. Hvala!



